Cum se citește o carte: tehnica I.A.R.

Sursa: http://www.suntparinte.ro/tehnici-de-invatare

Lectura trebuie să fie activă. O carte iubește să fie folosită cu cap. Ea se bucură dacă faci sublinieri, iai notițe pe cîmp, deseni un simbol pe alocuri. Cartea nu vrea să stea neapărat curată, pentru că se crede neinteresantă și neutilă. Fă pe plac cărții și ea te va răsplăti cu multă înțelepciune!

A citi o carte poate fi o experienta deosebit de placuta si relaxanta, insa poate fi si frustranta atunci cand este important ca in urma lecturii sa retina o serie de informatii. Exista cateva tehnici de invatare care pot face diferenta intre cei care citesc si retin si cei care citesc si nu isi pot aminti prea multe dupa lectura.

Unii specialisti recomanda programul in trei pasi: I.A.R.

I- Impresii

A- Asocieri

R- Repetari

Se spune ca e suficient sa stapanim foarte bine cel putin una din cele trei componente si vom memora mai usor ceea ce citim.

Iata la ce se refera aceste componente:

Impresii – fiecare suntem impresionati de o idee, o imagine, un sunet, un text, o situatie, un personaj. Ne amintim mai usor lucrurile care ne impresioneaza emotional. Din acest motiv, recomanda-i copilului sa identifice in textul citit acel lucru care il marcheaza cel mai tare. De exemplu, poate fi vorba de o descriere inspirata, de o decizie sau actiune surprinzatoare a unui personaj sau de o idee inedita pe care o exprima autorul. Astfel, va retine mai usor informatiile.

Asocieri – atunci cand copilul face conexiuni intre informatii, probabilitatea de a si le aminti este mai mare. Poate face legaturi cu persoane pe care le cunoaste, date si locuri despre care a auzit, tipologii de persoane cu care a interactionat, similaritati intre ceva din trecutul lui (o situatie) si ceea ce se intampla in textul pe care l-a citit.

Repetari. Tehnica repetitiei spatiate il poate ajuta pe copil sa isi dea seama care este ritmul potrivit pentru repetarea materiei astfel incat sa o retina cat mai mult timp. Curba uitarii arata ca pierdem aproximativ 50% din ele a doua zi dupa invatare, daca nu le repetam. De asemenea, ii poti recomanda ca pe parcursul lecturii sa noteze ideile principale si citatele semnificative. Apoi le poate reciti pe acestea, cand trebuie sa recapituleze.

Asadar, metoda I.A.R. propune elevilor sa se impresioneze cu imagini mentale puternice, sa faca asocieri/legaturi/conexiuni cu ceea ce deja stiu si sa le repete de cateva ori. In acest mod vor retine pentru o perioada mai indelungata ceea ce tocmai au citit.

In ceea ce priveste cititul pentru scoala, este util de stiut ca deseori continuturile academice nu trebuie retinute in totalitatea detaliilor, ci doar selectate informatiile importante. Acest lucru inseamna pentru adolescentul tau:

  • sa fie selectiv,
  • sa-si stabileasca dinainte un scop,
  • sa nu se apuce niciodata de citit daca nu si-a formulat o intrebare la care sa vrea sa afle raspunsul,
  • sa se concentreze mereu pe ceea ce cauta, ceea ce este relevant pentru el.

Alte metode care il vor ajuta pe copil sa retina ceea ce citeste:

Vizualizarea a materialului citit. In masura in care este posibil, spune-i sa incerce sa creeze in minte imagini care reprezinta ceea ce citeste.

Notite pe parcursul lecturii. Acest lucru poarta numele de tehnica lecturii active.

Identificarea ideilor importante. Invata-l sa deosebeasca informatia relevanta de simplele detalii. Poate folosi stickere pentru a marca paginile importante din carte sau poate sublinia fragmentele care il intereseaza. Este important sa nu foloseasca sublinierile in exces, altfel nu vor mai functiona.

Concentrarea asupra lecturii. Recomanda-i sa se identifice, sa se implice in ceea ce citeste. E de preferat sa caute acele momente din zi in care se poate deconecta de restul preocuparilor pentru cateva ore astfel incat sa poata citi cu atentie.

Recitirea partilor subliniate. Dupa ce a terminat de citit cartea, poate parcurge inca o data pasajele subliniate in timpul lecturii. Isi va reaminti mult mai usor, mai tarziu, informatiile de baza.

Realizarea unui jurnal al lecturii. Recomanda-i sa puna pe hartie ideile de baza, cuvinte cheie, cuvinte pe care nu le cunoaste, informatii pe care le considera esentiale din pasajele subliniate. Acestea vor actiona mai tarziu ca niste indicii care il vor ajuta sa isi reaminteasca informatiile.

In plus, cu cat copilul tau va incerca mai multe metode, cu atat mai usor va descoperi care i se potrivesc si care sunt mai eficiente. Asadar, incurajeaza-l sa fie creativ si sa adapteze sau sa creeze el insusi metode mai eficiente de a retine usor informatiile citite.

Lectura placuta!

Stiai ca si platforma educationala ExamenulTau.ro foloseste aceste tehnici de invatare? Creeata de o echipa intreaga de specialisti in educatie, printre care si psihologi si cadre didactice, platforma ExamenulTau.ro va usura procesul de invatare pentru copilul tau, ajutandu-l sa invete eficient.

Testeaza gratuit platforma si convinge-te!


*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/martinaphotography/9441239472/

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în 2016, adrese utile, citire, Clasa 4, Lectură, Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s