Poezia Indemn, de Demostene Botez

* 1) Mugur de înțelepciune…

„ Un om trecând pe o stradă , a văzut în faţa unei biserici un bătrân sărman , un cerşetor , ce trăia din mila credincioşilor. De bătrân s-a apropiat o fetiţă care i-a întins  câţiva bănuţi . Impresionat de gestul ei , trecătorul a întrebat-o pe fetiţă :

– Spune-mi de ce i-ai dat bătrânului bănuţii tăi?

– Ştiţi , domnule , tatăl meu a murit , iar mama mea , deşi munceşte mult , nu prea are bani , aşa că o ducem destul de greu . De aseară mama mi-a spus că , atunci când faci un bine , Dumnezeu te răsplăteşte negreşit. Aşa că azi , am luat bănuţii aceştia pe care i-am strâns  şi i-am dat bătrânului din faţa bisericii. El are cu siguranţă mai multă nevoie de ei  , iar Dumnezeu , fiindcă am făcut un bine , se va îndura de mine. Cucerit de bunătatea fetei , omul a întrebat-o ce îşi doreşte ea cel mai mult.

– O, a spus fata , aşi vrea un cojocel , că vine iarna şi va fi foarte frig . Anul trecut am rătăcit rău de tot , fiindcă nu am umblat bine îmbrăcată  , dar Dumnezeu mi-a ajutat şi m-a însănătoşit . Mama a vrut să-mi cumpere un cojocel , dar e tare scump şi nu poate.

– Ei , uite că se poate , i-a spus omul . Vino cu mine! Ajunşi în faţa unui magazin mare , ce se afla pe drum , omul i-a cumpărat fetei un cojocel călduros şi tare frumos . Fetiţa nu ştia cum să-i mulţumească străinului ce se îndurase de ea.

– Vezi , i-a mai spus omul , mama ta a avut dreptate. Dumnezeu todeauna te răsplăteşte pentru binele făcut. Tu l-ai ajutat pe bătrân , iar Domnul mi-a dat mie ocazia să te întâlnesc tocmai în acel ceas . Eu te-am ajutat acum pe tine, şi , fii sigură , Dumnezeu îmi va ajuta şi mie mai târziu , fiidcă atunci  când ne ajutăm unii pe ceilalţi , şi Dumnezeu ne ajută pe noi . Cu cât suntem mai buni şi avem mai multă grijă unul de altul , cu atât Dumnezeu ne vede credinţa şi ne fereşte de rele”.

– Tu, cînd ai făcut o faptă bună? Cine te-a văzut și a făcut la fel?

*2) Se propune elevilor PPT – ÎNDEMN, de Demonstene Botez

*3) Vocabular:

ÎNDEMN = sfat, chemare

ÎNSEMN = urmă bună, faptă bună

Lectură: model; individuală; scrie ce gînd te frămîntă în timpul lecturii.

Când te duci seara la culcare
Şi-ti pui o mână sub obraz,
Să te -ntrebi cu-ngrijorare:
-“Ce-am facut oare azi?”

O zi trecută fără fapte
Care să-ţi fi rămas in minte,
În viaţa ta e ca o noapte
Sau ca un basm fără cuvinte.

E ca şi cum n-ai fi trăit
Si ţi-ai pierdut o zi din viaţă,
Si soarele s-ar fi oprit
Căzut in somn de dimineaţă.

Cât timp tu n-ai facut nimic,
Pământul s-a-nvârtit o dată,
Si doar nu-i atât de mic,
Şi-a dus in spate lumea toată.

Să-ti fie aceste vorbe îndemn
Al vietii tale care vine,
Să laşi pe unde treci însemn
Că ai facut şi tu un bine.

Si de eşti vrednic cum aş vrea,
Drept semn al timpului prezent,
Tu să ridici prin munca ta
Si gândul tău, un monument.

*4) Scrieți perechile de cuvinte (Ex 2. p. 115)

*5) Ce vă șoptesc cuvintele MINTE și PUI? Creați enunțuri cu sensurile lor.

EXTENSIE: Realizează în scris una din sarcinile propuse:

Continuă gîndul: O zi trecută cu fapte bune este ca o …

Ex 6, p. 115

ex.5, p. 115

Memorați poezia Îndemn, sau citiți-o cu suflet și să nu lăsați să treacă o zi fără fapte bune!

Acest articol a fost publicat în l. rom, planificare și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

