Cînd și unde îi învățăm pe copiii noștri

  1. Fiecare părinte este primul dascăl al propriului copil. Mulți părinți se jeluie de lipsă de timp pentru a-și învăța odrasla abumite lucruri. Ei bine, vă propun diferite activități ce le puteți realiya cu copiii în toate camerele casei, precum și în afara ei. M-am inspirat din  http://gelamunteanu.blogspot.com/2014/10/exercitii-pentru-parinti.html

    În bucătărie
  1. Ajutaţi copilul să devină conştient de diferenţele dintre mâncăruri
  • Vorbiţi cu copilul despre mărimi, gust şi culoarea hranei. Ajutaţi-l să recunoască diferenţele dintre suprafeţele fine şi cele aspre, gusturile dulce şi sărat şi despre mirosurile unor alimente.
  • Vorbiţi cu copilul despre schimbările pe care le suferă alimentele atunci când le gătiţi (Cum arăta atunci când era crudă… dar când am început s-o gătim… cum arată acum?) Ajutaţi copilul să compare folosind conceptele înainte şi după.
  • Vorbiţi cu copilul despre orice mâncare care are o semnificaţie pentru familie.
  1. Uitaţi-vă după culori şi forme prin bucătărie, în sau pe dulapuri, în frigider sau cuptor.
  • Cereţi copilului să găsească cercuri, triunghiuri, pătrate.
  • Jucaţi jocul Eu văd ceva ce tu nu vezi, de culoare (sau formă) X. Copilul poate numi obiecte sau lucruri care sunt în bucătărie şi care se potrivesc descrierii înainte să ajungă la ceea ce aveţi dumneavoastră în minte.
  1. Implicaţi copilul în pregătirea meselor
  • Învăţaţi-l că toţi cei care prepară masa se spală pe mâini înainte de a pune mâna pe mâncare.
  • Măsuraţi ceştile, lingurile şi linguriţele. Cereţi copiilor să ghicească câte linguriţe umplu o ceaşcă cu apă. Ajutaţi-l apoi să verifice.
  • Lăsaţi copiii să toarne apă cu linguriţe, ceşti sau ibrice.
  • Implicaţi copiii în pregătirea unei părţi a mesei.
  • Discutaţi despre concepte opuse ca: mare, mic sau greu, uşor.
  1. Sortaţi şi numiţi hrana
  • Lăsaţi copilul să denumească fiecare aliment sau întrebaţi-l să vă spună câte ceva despre fiecare, pe măsură ce le scoateţi din plasă când v-aţi întors de la cumpărături.
  • Când sortaţi alimentele, cereţi copilului să pună la loc alimentele de acelaşi fel: legume proaspete într-un loc, conserve în altul.
  1. Lăsaţi copiii să vă ajute la curăţenia din bucătărie
  • Cereţi copiilor să sorteze ustensilele de mâncat şi de gătit după felul lor sau după utilizare.
  • Lăsaţi-i să şteargă masa şi să adune firimiturile într-un colţ.
  1. În sufragerie
  1. Vorbiţi despre sunete
  • Cereţi copilului să arate direcţia din care se aud sunete şi să le descrie.
  • Cereţi copilului să vă povestească despre obiectele care scot sunete, cum sunt: TV, radio.
  • Cântaţi împreună cântece favorite, spuneţi rime. Folosiţi o lingură de lemn sau un beţişor pentru microfon.
  1. Stimulaţi dezvoltarea musculaturii grosiere a copilului
  • Încurajaţi copilul să ajute la treburi casnice: udatul florilor, măturatul, aspiratul, ştergerea prafului.
  • Împreună cu copilul puteţi interpreta roluri din poveşti sau de la emisiunile TV. Ajutaţi copilul să aleagă lucruri pentru a se costuma.
  • Puneţi muzică şi mişcaţi-vă prin casă. Dacă vă place să dansaţi, puneţi muzică şi distraţi-vă.
  1. Citiţi copilului în fiecare zi

 Confecţionaţi o broşură împreună cu copilul dumneavoastră, ajutaţi-l să taie imagini din reviste şi să le lipească pe hârtie – Cartea casă sau Cartea animal. Folosiţi sugestiile pe care le oferă chiar copilul.

  • Daţi copilului şansa să imite cititul din reviste, cărţi sau ziare.
  • Stabiliţi un loc special pentru cărţi şi reviste.
  • Cereţi unui copil mai mare din familie sau altui membru al familiei să citească celui mai mic.
  1. Arătaţi-le copiilor că ei reprezintă o parte importantă a familiei
  • Repartizaţi copilului un spaţiu unde să-şi poată păstra „comorile“.
  • Găsiţi un loc în care puteţi să expuneţi lucrările copilului, cum ar fi să agăţaţi lucrările de artă pe perete sau de uşă.
  1. În dormitor
  1. Citiţi copilului în fiecare zi
  • Spuneţi o poveste sau citiţi o carte copilului înainte de a adormi.
  • După ce aţi terminat de citit, discutaţi cu copilul şi cereţi să vă povestească tot ce-şi aminteşte din poveste.
  • Încurajaţi copilul să inventeze poveşti, să spună poveşti sau să le repete pe cele care i-au fost citite.

11.Transmiteţi copilului respectul pentru carte

  • Creaţi un raft sau un spaţiu pentru cărţi ale copilului.
  • Folosiţi variate materiale tipărite: împrumutaţi de la bibliotecă, creaţi cărţi, colecţionaţi vederi, plicuri, ziare sau reviste.
  1. Încurajaţi copilul să gândească, imagineze şi să fie creativ
  • Puneţi întrebări la care acceptaţi mai multe răspunsuri mai des decât cele cu un răspuns corect, cum ar fi: Unde crezi că dorm păsările? Cum crezi că ajunge curcubeul pe cer? Unde crezi că ajunge apa după ce se scurge în pământ?
  • Cerţi copiilor să joace roluri, să interpreteze poveşti pe care le-aţi citit.
  1. Sortaţi şi aranjaţi hainele
  • Cereţi copilului să sorteze lenjeria lui, (şosetele) şi s-o aşeze în dulapul corespunzător.
  • Lăsaţi-l să sorteze hainele după posesorul lor: cămaşa mea, cămaşa lui tata…
  • Lăsaţi copilul să aleagă ce haine va purta din câteva variante pe care i le propuneţi. Cereţi-i să argumenteze alegerea.
  1. În baie
  1. Folosiţi oglinzi pentru denumirea părţilor corpului
  • Jucaţi-vă în oglindă împreună cu copilul: mişcaţi limba, nasul, ţuguiaţi buzele.
  • Vorbiţi cu copilul despre toate lucrurile pe care le poate face cu ochii: cum clipim, cum ne uităm fix, cum facem cu ochiul.
  1. Căutaţi modalităţile de a utiliza diferite simţuri
  • Atingeţi şi vorbiţi despre diferite texturi: materiale moi, săpunuri dure, chiuvete alunecoase.
  • Mirosiţi diferite lucruri: pasta de dinţi, săpunurile.
  1. Exersaţi deprinderile de igienă şi întreţinerea sănătăţii
  • Încurajaţi copiii să se spele pe faţă şi pe dinţi şi să se pieptene.
  • Discutaţi despre sănătate şi igienă, cum ar fi motivul pentru care ne spălăm pe faţă şi pe mâini sau pe dinţi.
  • Lăsaţi copilul să toarne, să spele, să frece.
  • Discutaţi despre ce avem voie să facem şi ce nu.
  • Spuneţi-le ce au voie să atingă în baie.
  • Lăsaţi copilul să potrivească apa caldă turnând întâi apa rece pentru a preveni arsurile.
  1. Vorbiţi cu copilul despre ce înseamnă să creşti

  • Agăţaţi de uşă un centimetru cu care puteţi măsura copilul. Faceţi un grafic cu creşterea lui în înălţime şi greutate.
  • Întrebaţi-l ce poate face acum şi ce nu putea face când era mic.
  1. În afara casei
  1. Ajutaţi copilul să descopere animale
  • Spuneţi copilului numele animalelor pe care le întâlniţi.
  • Întrebaţi copilul unde crede că trăiesc animalele, cum îşi construiesc căsuţele, de unde îşi iau hrana.
  1. Ajutaţi copilul să sape şi să planteze
  • Vorbiţi despre fiecare unealtă pe care o folosiţi şi pentru ce este ea.
  • Priviţi seminţele de legume, apoi decideţi cu copilul ce să plantaţi: ridichi, morcovi, altceva care creşte mai repede.
  • Amintiţi copilului să ude plantele să crească.
  1. Încurajaţi copilul să descrie toate lucrurile pe care le pipăie sau cu care se joacă:
  • coaja dură/ aspră de copac;
  • vântul care suflă;
  • pietre netede;
  • aer cald;
  • ploaie rece;
  • atmosferă ceţoasă.
  1. În explorarea comunităţii
  1. Către parc
  • Priviţi cu atenţie lucruri speciale din parc: o familie, grădinile, aleile.
  • În timp ce vă plimbaţi, cereţi copilului să meargă repede, să meargă încet, să alerge în siguranţă.
  • Jucaţi cu copilul jocuri în care nu există învinşi.
  1. La gară sau la staţia de autobuz
  • Vorbiţi despre locurile unde ar putea merge trenul sau autobuzul.
  • Creaţi o poveste despre locul unde aţi merge cu trenul. Ce aţi face când ajungeţi acolo?
  • Cereţi copilului să spună ce ar face în tren sau autobuz în timpul călătoriei.
  1. La magazin
  • Discutaţi despre cumpărături pe măsură ce le puneţi în coş: mărime, formă, culoare, material.
  • Cereţi copilului să numească mâncarea favorită şi numiţi-o pe a dumneavoastră.
  • Pentru a vă ţine copilul ocupat în magazin, adresaţi întrebări care nu au ca răspuns corect sau greşit, cum ar fi: Să ne imaginăm că dăm o petrecere şi tu ai alege meniul. Ce ai dori să serveşti?
Anunțuri
Acest articol a fost publicat în activitate și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s