Lecții de dicție

Limba unui popor este istoria lui. Limba nu este a scriitorilor, a savanţilor lingvişti, a învăţătorilor de limbă şi literatură, ea aparţine poporului, celor care au trudit la ea de-a lungul veacurilor, înălţându-i strălucitoarea fiinţă, adică aparţine strămoşilor noştri. Şi mai ales celor care vin după noi. Vorbindu-ne corect şi frumos limba, tinzând a o vorbi corect şi frumos, pomenim astfel pe străbuni, pe cei care au creat… societatea cuvintelor civilizate.
Grigore Vieru

Pentru o vorbire clară, corectă și frumoasă e necesar de mult antrenament. Un exercițiu deosebit de bun este rostirea frămîntărilor de limbă de trei ori la rînd căt de repede și clar e posibil. În ajutor ne va veni și dictie.md

Iată cîteva din rezultatele unor copii speciali: facebook dicție

AVANTE!!!

1) ” Teleenciclopedia este o enciclopedică enciclopedie ciclopică fără a fi un ciclop enciclopedic teleciclopiat, ci doar o enciclopediatică teleciclopă ce cuprinde cicluri de clopedice telecloape cu un encicloped pe post de enciclopedie ciclopedică.”

De 2-3 ori, clar și repede!

2) Repetați acest exercițiu până este pronunțat corect și tare:

dezarhiepiscondimepoconstantreinidapolizat.

3) „Cosaşul Saşa când coseşte, cât şase saşi sasul coseşte. Şi-s sus şi-n jos de casa sa, coseşte sasul şi-n şosea. Şi şase case Saşa-şi stie.
– Ce şansă!… Saşa-şi spuse sieşi”

4) „Unilateralitatea colocviilor desolidarizează conştinciozitatea energeticienilor care manifestă o imperturbabilitate indiscriptibilă în locul nabucodonosorienei ireproşabilităţi.”

5) Un creion poziționat în spatele caninilor poate face minuni pentru dicția dvs.
Repetați în poziția asta exercițiul:
„Grâu ars, orz ars, praz drept”

Dacă îl scăpați pe Z de ORZ și e ORS, atunci aveți nevoie de dicție.
Înscrierile se fac pentru un nou curs care va începe pe 19 octombrie.
Detalii la 078982431.

6) Capra neagră-n piatră calcă,
Cum o calcă-n patru capra!
Crapă capul caprii-n patru,
Cum a crăpat piatra-n patru!
Capra neagră calcă-n clinci,
Crapă capul caprii-n cinci,
Cum a călcat capra-n clinci.
Capra paște lângă casă
Capul caprii crape-n șase!
Capra noastră n-are lapte
Crăpa-i-ar coarnele-n șapte!
Capra-n piatră a călcat
Piatra-n patru a crăpat,
Povestea s-a terminat!

7) „Două dude dintr-un dud
Dimineaţa nu aud,
Pe la prânz aud niţel,
Cât o urmă de viţel….”

8) „Spre sfânta sa soră Suzana se suie,
Spăşită din suflet suspinul să-şi spuie
Şi-n susul sarcastic suspinu-şi şopteşte
Şi-odată pe scară sucită se opreşte.”

Pronunțați din ce în ce mai repede și mai tare ca volum! Încercați apoi să le spuneți cât mai clar și mai corect cu un creion în gură (așezat pe orizontală între maxilare cât mai în spate posibil). Rostiți fiecare fonem cât se poate de corect. Pronunțați de 2-3 ori rar și foarte clar, apoi adăgați mai multă viteză.

9) „Rică nu ştia să zică
Râu, răţuşcă, rămurică
Dar, de când băiatul învaţă
Poezia despre raţă,
Rică ştie acum să zică
Râu, răţuşcă, rămurică.”

10) Șșșșșșșș! LiniȘȘȘȘte (e prânz)!

„O șopârlă de la gârlă
Urlă-n șurlă sus pe turlă
Iar atunci când nu mai urlă
Stă în gârlă că-i șopârlă.
Dar un șopârlan pârlit
Urlă-n turlă-n Ciorogârla
Ca-n pârloaga lui, șoparla
Șopârlește-a-năpârlit
Șopârlanul, șopârleaua,
Șopârlița și-o șopârlă
Șopârlește-și beau cafeaua
Și-o pârlesc apoi în gârlă!”

11) „Există vise simbolice, vise care simbolizează realitatea. Sau există realităţi simbolice, realităţi care simbolizează vise.”
Haruki Murakami

12) Vara, vineri-de-vineri, venerabilul veteran vrâncean, Vartolomeu Velisarie-Vulturescu vinde vanitos, vechi vindiacuri vătuite, veroşilor vânători vasluieni, vociferând vehement validitatea vânării vulpilor vârstnice.”

Repetați de câteva ori, clar, să audă și vecinii!

13) “Unilateralitatea colocviilor desolidarizează conştiinciozitatea energeticienilor care manifestă o imperturbabilitate indescriptibilă în locul nabucodonosorienei ireproşabilităţi.”

Cât de clar poți spune? Cât de repede?

14) “Risc, rubin, regim, rulotă,
Rid, rugină, redingotă,
Ritm, rocadă, rufe, rundă,
Ring, regret, raia, rotundă,
Rai, rahat, raport, reptile,
Raft, refuz, romani, rotile,
Ruguri, reguli, roluri, rar,
Rampă, raită, risc, rotar.”

15) „Boul breaz, barlobreaz
Lesne a spune boul breaz,
Dar mai lesne a dezbarlobrezi
Barlobrezitura din boii barlobrezenilor!”

16) „Gândindu-mă că te gândești că mă gândesc la tine, gândește-te că mă gândesc că te gândesti la mine.”

17) „Fluturele stă pe floare / Floarea flutura în vânt / Ca fluturele pe floare”.

18) Ce ziceți, îl deranjăm astăzi pe ‘Ș’?
iată un simplu exercițiu: Și știrea deșteaptă știa Ștefania să o sfârșească ștrengărește, ștergând știrismul știrii din șezlongul șezătorii știrbite șters de știucă.
Ce ziceți, încercați de 10 ori, foarte repede?
Propun să ne scrieți mai jos succesele legate de timp

19) Să ne alegem un creion și să-l poziționăm în spatele caninilor
Vă invit să citiţi cât puteţi de repede aceste exerciţii, fara oprire, de minimum trei ori! Nu uitaţi, la final trebuie să se audă perfect fiecare sunet!

Relele elevelor enervate erau unite elegant tămăduind devreme esteticienii ienuperilor.

Sau…

Am o prepeliţă pestriţă cu paisprezece pui de prepeliţă pestriţi. E mai pestriţă prepeliţa pestriţă decât cei paisprezece pui de prepeliţă pestriţi, iar mai pestriţ decât prepeliţa cea mai pestriţă este prepeliţoiul cel pestriţ.

20) „Toată chestia constă într-un ax perpendicular pe metafox și lipit cu picufalst de sus EX, în jos EX, seamănă cu o corocorobletniță sau o corocorpletniță de jos ex, în sus ex, seamănă cu o caracatochifelniță mixindrilică și incococefedestrabilă, iar privită de-a dreptul nu este decât o biribistrocizare de pomină.”

21) „Intercontinentalul se dezintercontinentalizează”

22)

FRA – FRE – FRI – FRO – FRU – FRĂ – FRÂ.

FFFF…FOARTE FOLOSITOR suntetul F.

Astăzi exersăm consoana F.

E un text foarte simplu, dar care trebuie spus în voce, repede și foarte clar.

“O mierliță fuflendiță fuflendi-fuflendariță nu poate să fuflendească fuflendi-fluflendarească pe mierloiul fuflendoiul fuflendi-fluflendaroiul. Dar mierloiul fuflendoiul fuflendi-fluflendaroiul a putut să fuflendească fuflendi-fluflendarească pe mierlița fuflendița fuflendi-fuflendariță.”

Vă propun să fixați locul și modul de articulare a consoanei F:
Apexul limbii se sprijină pe incisivii inferiori.
Buza inferioară atinge dinții superiori.
Maxilarele sunt ușor dischise.

F este constrictivă, sonoră, labiodentală și orală.

Spor

23) Sa-i dăm cuvântului ce e al cuvântului – EXPRESIVITATE.

Astăzi vă invit să exploatăm consoana P.

Spuneți repede și foarte clar:
„Patrusprezece pritocitori într-o pritocitorică mică”

Sau:
Papucarul papucăreşte papucii nepapucăriţi ai papucăresei, dar papucăreasa nu poate papucării papuci nepapucăriţi ai papucarului care papucăreşte papuci nepapucăriţi.

Nu uitați!
P este o consoană explozivă, bilabială, surdă și orală.

24)

Vă salut. Astăzi vă invit să-l deranjăm pe L.
Lra – Lre – Lri – Lro – Lru – Lră – Lrâ e prea ușor, nu?

Să încercăm împreună: „Lumânările leliței Leonora legalizaseră rămurelele lalelelor liliachii.”

Sau:
„Luni la lumina lumânării, luminata de lună prin luminator, ia luminat o luminiță în lumina ochilor.”

Exercițiile trebuie spuse cu voce tare, de trei ori, într-un ritm rapid, în așa fel încât toate cuvintele să fie pronunțate clar. Succes!

NU UITAȚI !!!
L este o sonantă laterală care se formează la mișcarea de scurgere laterală a aerului pe lângă limbă, al cărei apex atinge partea prepalatală a cavității bucale, cu alte cuvinte, o putem încadra în categoria dentalelor superioare.

25) Salut!
Mai avem creionul? Iată un alt exercițiu de dicție. Trebuie spus de 3 ori repede și foarte clar. Atenție la consoana Ț.

Am șapte lănțicele pănțicele chistovănțicele, nici o lanțică panțică chistovanțică nu se poate lanțici panțici chistovănțici fără cealaltă lanțică pănțică chistovanțică!

Să vedem cui îi reușește din prima Spor!

26) Un caricaturist a caricaturizat o caricatură. Poți tu să caricaturizezi caricatura caricaturizată de acel caricaturist?
27) Să spui „ra-re-ri-ro-ru-ră-rî” s-ar putea să fie prea simplu pentru tine! Vrei o provocare? Încearcă Lra-Lre-Lri-Lro-Lru-Lră-Lrî:) Cum? Nu iese?….Iese, iese, limba e cam leneșă, pune-o la treabă!
28) Iata un exercițiu simplu de dicție:

„Un cocostârc s-a dus la descocostârcărie, unde se descocostârcăreau și alți cocostârci nedescocostârcăriți, ca să se descocostârcărească de cocostârcăria lui”.

29)

P.S. Sunt două daruri pe care Dumnezeu le-a oferit numai omului şi nici altei creaturi. Acestea două sunt mintea şi vorbirea; şi darul minţii şi al vorbirii echivalează cu cel al nemuririi. Dacă un om foloseşte aceste două daruri cum trebuie, nu va diferi defel nemuritorilor şi când îşi părăseşte trupul, mintea şi vorbirea îi vor fi călăuze, şi prin acestea va fi adus în rândul zeilor şi a sufletelor care au obţinut extazul.

Walter Scott

Și la final cîteva lecții video cu Vera Nastasiu

4 lecții video

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Lecții de dicție și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s